Vikten av rätt lösning

Vikten av rätt lösning

okt 1, 2013 Tips av admin

Det vi syftar till med rubriken är E-handel. Ska man arbeta med shopping på nätet så är det viktigt att man skaffar sig de rätta verktygen för att kunna lyckas. Vi tänkte ge tre av våra bästa tips här.

Välj rätt E-handelslösning

När man jobbar man med E-handel så är det sällan värt mödan, energin och pengarna att bygga sin egen E-handelslösning. Det enklaste är att man köper en färdig lösning av den storleksordning av funktioner och finesser. Vi kan statuera ett exempel med en väletablerad aktör inom e-handelsbranschen, www.kodmyran.se. Kodmyran passar bra att nämna i sammanhanget eftersom de förutom ett bra utbud av e-handelslösningar för e-handlare i olika storleksordning och med olika behov, även erbjuder rådgivning och utbildning. Bedriver du en mindre verksamhet så finns det mindre lösningar, där funktioner som blir överflödiga för de som handlar i mindre skala inte finns med. Å andra sidan, är du ett riktigt stort företag så finns det fortfarande en rimlig lösning för dig, som innefattar allt någon kan tänkas behöva till en E-handel. Kodmyrans E-handelslösning är dessutom sökmotorvänligt byggda, något som idag är vitalt för framgångsrik e-handel.

Var kommunikativ

Det är en bra idé att skaffa sig en relation till sin kund. Det är omtvistat om sociala medier är ett framgångsrikt verktyg inom marknadsföring och PR. Huruvida det är användbart beror på en rad faktorer, bland annat kontaktnät, vad det är du säljer och så vidare. Men oavsett  om man ämnar använda sociala medier till sin marknadsföring så är det ett användbart verktyg på andra sätt. Alltfler företag sköter idag delar av sin kundsupport via till exempel Facebook och Twitter. Anledningen är enkel – det är ett sådant snabbt och interaktivt sätt att ordna småsaker och snabba frågor som annars längre tid både för kund och för företagaren om det sker via mail. För snabba kundämnen är övergången från epost till sociala medier närapå som skillnaden mellan snigelpost och epost.

Kom ihåg att snabb support betyder nöjda kunder, nöjda kunder betyder återkommande kunder!

Ett gott rykte

Att skaffa sig ett gott rykte inom branschen är värt lika mycket som ett dåligt rykte är dåligt för dig. Även om det inte är något man inte kan skriva ned i någon marknadsföringsplan så ska man aldrig underskatta the word of mouth.