Vikten av ordning och struktur

Vikten av ordning och struktur

feb 9, 2014 Tips av admin

Var sig det handlar om skrivbordet eller lokalerna som ett företag vistas i, så behövs det struktur och ordning. Det ena kanske framförallt för det visuella intrycket för både personal och för besökande kunder eller partners. Det andra är framförallt för att ha ordning på arbetet.

Båda delarna är förstås viktiga på olika sätt, att lokaler är ordningsamma och respektabla när besökare kommer dit är förstås viktigt för det intryck som företaget vill ge till dessa. En annan faktor är den att för de som kommer till sin arbetsplats ska trivas i sin arbetsmiljö och ”känna sig hemma” i och kunna arbeta väl i.

Att man har struktur på skrivbord och i sina arbetsuppgifter har mer att göra med att kunna göra ett så effektivt arbete som möjligt och inte missa något på grund av att allt är en röra. Vi ska här ge några tips på vad som kan vara till hjälp för att strukturera upp arbetet och slippa en del stress.

Ordning på vad jag ska göra

  • Skaffa en kalender – En kalender eller en anteckningsbok är A och O för den som vill ha struktur på sina göromål. Självklart så finns det moderna alternativ att använda i form av kalender i sin smartphone, men det finns en trygghet att använda sig av gamla hederliga kalendrar där du har saker fysiskt nedskrivna. Om du håller med så tipsar vi om ett besök hos Kalenderkungen, där hittar du massor av smidiga och smarta varianter.
  • En sak i taget – Träna på att göra en sak i taget och försök följa den lista med saker du har att göra som du förslagsvis skrivit ned i din kalender. Detta kan minska lite av det kaos och den stress man kan känna när det är mycket att göra.
  • Säg nej – Utifrån samma princip måste du också våga säga nej till saker och ting. Ibland räcker helt enkelt inte tiden till, våga då följa och lita på planeringen.
  • Utvärdera – När arbetsdagen börjar lida mot sitt slut så kan du tänka igenom och utvärdera hur dagen har gått, vad du gjort bra och vad som kan förbättras och eller effektiviseras.