Starta en fysisk butik

Att starta företag i Sverige är väldigt enkelt. En blankett fylls och man har registret sig för F-skatt inom några dagar. Det svåra kommer sedan. Vad man bör tänka på och vilka punkter som är krångligast varierar beroende på vad företaget ska arbeta med. Det är exempelvis stor skillnad på om man ska jobba som skribent åt en webbsida eller om man ska sälja klockor i en fysisk butik.

En sak man bör tänka på när en fysisk butik startas upp är att man kommer att behöva ett godkänt kassaregister. För några år sedan införde nämligen skatteverket en regel som gör att de flesta företag som tar emot betalning kontant eller via kontokort måste använda kassaregister. Detta infördes med tanke på att minska risken för att betalning ska kunna ske svart och att därmed skatteverket missar skatteintäkter.

En annan sak är att tydligt planlägga vilka direkta och indirekta konkurrenter som finns i närheten. Med direkt konkurrent menas att ett företag säljer exakt samma sak (eller mycket liknande). Det är ofta dessa som ses som de största konkurrenterna. Men man bör även studera de indirekta konkurrenterna. Det är företag som ligger i närheten och som kan dra till sig kunder vilket i sin tur gör att de inte köper från affären. Ett exempel är att en person köper en konsertbiljett och därmed inte köper en kryssning på resebyrån. De faller nämligen bägge inom kategorin nöje trots att de inte säljer samma sak.

I detta fall är det två helt olika punkter som företagaren måste tänka på. Det som enligt regler och lagar måste följas och det som behöver göras för att få kunder. Två helt olika saker men som är lika viktiga för att framgångsrikt företagande.