Marknadsföring på nätet

online marketing

Internet är en av de främsta verktygen för företag idag, saknar man närvaro på nätet går man miste om en enorm marknad. Ett av de viktigaste delarna att lära sig är hur marknadsföring på nätet går till. Nedan följer ett par exempel på hur man sköter detta och vad fördelarna är.

Affiliate marketing

Affiliate marketing handlar helt och hållet om att driva in mer trafik till sin sajt, detta är något som funnits sedan de tidigaste skedena av internet och är väletablerat inom alla möjliga branscher. För att börja med detta kommer man att behöva ta kontakt med ett affiliatenätverk, de kommer sedan matcha en med partners som har egna sajter där de länkar till ens egen sajt. Ju fler kunder de kan vidarebefordra till ens sajt desto mer betalar man dem, vilket betyder att man endast betalar för resultat. Detta finns som sagt inom många olika branscher men det är väldigt stort inom segment som casinospel. Ett exempel kan hittas på hotels.com som hjälper hotell att få bokningar genom sin söktjänst.

Social media

Praktiskt taget alla företag på nätet har idag en närvaro på någon typ av social media, Facebook är ju fortfarande den mest populära, men sajter som Twitter och Instagram används även flitigt av många företag. Dessa sajter används bäst för att behålla kontakt med sina kunder, men det ger även möjligheten till att sprida sig till andra genom att en kund skriver något positivt om ens företag som då når ut till alla kundens vänner.

Innehållsmarknadsföring

För en mer inriktad form av marknadsföring kan man titta på innehållsmarknadsföring. Detta går ut på att attrahera den målgrupp man är intresserad av. Några av de kraftigaste verktygen för att att göra detta är artiklar på företagssajter,  e-nyhetsbrev, och videos på andra sajter. Genom att använda sig av dessa kanaler gör man det möjligt att bygga upp ett positivt rykte inom sin bransch. Det gäller helt enkelt att producera ett innehåll som anses vara värdefullt för den målgrupp man inriktat sig på. För mer information kan man vända sig till Content Marketing Institute.