Marknadsför ditt företag

En gammalt traditionellt talesätt inom marknadsföring är ”syns du inte så finns det inte”. Givetvis så finns det många poänger med frasen, har man ett företag och vill öka sin försäljning så måste man visa närvaro och synlighet på många fronter.

Det är här marknadsföringsstrategier kommer in i bilden och beroende på vilken verksamhet man sysslar med så finns det en uppsjö av intressanta marknadskanaler som både kan vara kraftfulla och kostnadseffektiva. Låt oss titta på några metoder som rimligtvis inte behöver vara dyra samtidigt som de kan ge ett bra utslag för ditt företags närvaro samt ha en indirekt och direkt effekt på försäljning.

Digital marknadsföring – sökmotoroptimering och sociala medier

Synlighet på Internet är ett kraftfullt vapen inom marknadsföra. Genom att arbeta med sökmotoroptimering (SEO) kan ditt företags hemsida placera sig i toppresultaten för Google eller Bing och därmed generera besöktrafik som kan leda till både leads och direkt försäljning beroende på vad du förmedlar och säljer.

Så kallade sociala medier såsom Facebook, Twitter, Pinterest med flera skapar en fantastisk närvaro för din verksamhet om du gör arbetet rätt. Det kanske inte bidrar till lika effektiv försäljning som SEO men det hjälper ditt företag att synas och höras digitalt.

Marknadsföring genom reklamannonser

Traditionell marknadsföring är att exempelvis dela ut reklamblad med en ”call to action” som får kunden att köpa en vara eller tjänst. Idag arbetar ett företag med reklamannonser både i TV och i större och mindre tidningar för att sälja något direkt eller för att stärka sitt varumärke. Viktigt att tänka på när det gäller all form av annonsering är dels hur dina kunder uppfattar ditt företag och ditt varumärke. Det är också viktigt att tänka på att utforma en annons som väcker både uppmärksamhet och nyfikenhet genom bilder och skicklig copywrite. I fallet reklamannonsering bör man tänka lite i stil med: ”om du inte syns och hörs så säljer du inget”.

Visa vem du är på mässor

En företagsmässa är en fysisk sammankomst mellan ditt företag, kunder, leverantörer och konkurrenter. Det är fantastiskt tillfälle att ta i akt om det känns att det är värt investeringen. Det krävs stora förberedelser och det är slutligen minst lika viktigt att utvärdera alla nya kontakter som skapats under mässan.

På samma sätt som med reklamannonser så måste ditt företag sticka ut och ha en attraktiv och spännande monter. Socialdynamiskt skall ditt företag lyckas suga åt sig så många besökare det bara går och det gäller att vara extremt tillmötesgående med alla människor på mässan. En företagsmässa kan vara mellan en halvdag upp till en vecka men förberedelserna bör ta minst det tredubbla i tid.