Knyta kontakter

En av de svåraste sakerna när man bygger upp sitt företag är att knyta kontakter med andra i branschen. Det krävs mer än att bara ringa och fråga om man ska göra affärer ihop. Många gånger är det kontakterna som man inte gör affärer med som leder till bättre saker för företaget. 

Hur knyter man egentligen kontakter och hur behåller man dem som man har?

En viktig del är att få företag och personer att känna sig viktiga. Det är samma sak som med anställda. Leverantörer och affärskamrater vill veta att deras åsikter och arbete gör skillnad och är värt någonting. Det gäller att visa uppskattning samtidigt som man klargör vem du och ditt företag är.

En sätt är genom profilprodukter. Många företag har tablettaskar, koppar och servetter med sin logga på som de skickar runt till potentiella kunder. Det är en enkel gest som kan sträcka sig från en kaffekopp till något större som filtar, vinflaskor och liknande. Alla älskar gåvor, hur små de än är, och det gynnar ditt företag. En av de största inom profilproduktbranschen är Driva & Lehmanns. Hos dem kan du skapa sina egna profilprodukter eller helt enkelt köpa in gåvor till ett billigare pris än i vanlig butik. Du behöver inte alltid trycka sin logga och företagsnamn på produkterna men det rekommenderas.

Ett sätt att skaffa nya kontakter är genom branschmässor. Det finns flera olika och det kan vara bra att besöka åtminstone en per år. Väl där får du chansen att höra intressanta föreläsningar från andra företag, samt få möjligheten att själv kliva upp och berätta vad ditt företag gör. Här knyts många kontakter och alla delar ut många visitkort. Gör företagets kort så speciellt som möjligt. Tryck gärna kontaktinformationen på en penna eller en nyckelring också så att chansen är större att företagen kommer ihåg just ditt företag.

Om du vill hitta mässor inom just din bransch, besök Allamässor.se.