Företagsnätverkande

Företagsnätverkande

Oavsett vilken nivå man befinner sig på som företagare, det vill säga vare sig man driver ett företag i mångmiljonklassen eller om man driver en liten enskild firma, är nätverkande och att knyta kontakter till sig väldigt viktigt för att nå framgång i sin verksamhet. En positiv sak med att knyta  kontakter är att det ofta leder till nya kunder, vilket innebär intäkter till verksamheten.

Ett bra sätt att knyta nya kontakter till sig och sitt företag är genom att delta på olika typer av företagsevent och företagsmässor. På dessa är det ofta många deltagare, vilket i praktiken innebär en hel del potentiella kunder. Ska man delta på en företagsmässa eller ett företagsevent är det viktigt att man kommer dit förberedd, det vill säga ha ett gäng med visitkort i beredskap, som du enkelt kan ge till nya kontakter. Ett bra tips är att ta med sig fler visitkort än man tror att man behöver för att vara på den säkra sidan.

Ett annat bra sätt att utnyttja företagsmässor är att inte bara besöka dessa utan att att också själv aktivt delta på något sätt, vilket givetvis ger ännu större chans till nya kontakter eftersom man då även får möjlighet att visa upp sin verksamhet. I det här fallet kan det också vara en bra idé att vara fler än en eftersom en person då kan stå vid den egna montern eller liknande medan den andre går runt och nätverkar bland andra företags utställare.

Det personliga nätverket det vill säga via vänner, familj och dylikt kan också vara ett bra att skapa nya kontakter på. Många av de affärer som görs idag har sitt ursprung i personliga kontakter och rekommendationer.

Ett annat bra sätt att nätverka på är givetvis via nätet. Det kan exempelvis handla om att gå med i olika Facebook-grupper som kan vara intressanta för just ditt företag och din verksamhet. Nätverket LinkedIn är en annan bra tjänst som man som företagare också kan utnyttja.

Ytterligare ett bra sätt att nå ut på är via nyhetsbrev eller via Twitter, där man med jämna mellanrum håller sina följare uppdaterade med vad som händer i sitt företag.