En god B2B

Att sälja mellan företag är något som görs dagligen, det kan vara allt från toalettpapper till stora lyftanordningar. E-handeln mellan företag har de senaste åren ökat och utvecklats ordentligt. Det har funnits tidigare, men det var under första halvan av 2000-talet den utvecklades som snabbast om man ser till omsättning.

Det finns en önskan hos alla företag att få en starkare och mer långsiktig relation till sina kunder, det ska vara enkelt att kunna göra affärer mellan företagen och man vill att möjligheterna ska vara större. Ett sätt att skapa bra relation till sina kunder är att någon gång skicka en gåva vid något speciellt tillfälle, till exempel en stor order eller liknande. Allt för att bygga en bra relation företagen emellan. Det gäller att kunderna återkommer till din sajt och handlar igen, och med kundvård kan man komma långt.

B2B-Mouse

Ett måste är att ha en lättnavigerad sajt som gör det enkelt för kunderna att kunna ”bläddra” i din orderkatalog och enkelt hitta det som dom är intresserad av. Man guidar kunden rätt bland produkterna även om kunden själv inte riktigt vet vad dom är ute efter. Något som blivit möjligt är en typ av självbetjäning, där du hittar statistik på det du handlat tidigare, se avtal som lagts upp och andra överenskommelser företagen emellan. Det kan även finnas möjlighet att chatta med din ansvarige säljare på företaget.