Att driva butik

Du vill eller håller på att driva butik. Det är inte så lätt, eller hur? Det finns många bestämmelser och hinder innan allting flyter på. Den här artikeln ger dig tips, berättar hur det fungerar och kommer att fyllas på allteftersom.

Tänk på innan du börjar

Ta inte en lokal bara för att den är ledig. Studera utrymmet och se om den passar just det du ska sälja. Se vart lokalen befinner sig och försök analyser om läget är lämpligt för dina ändamål. Vad finns det för andra butiker runt omkring dig? Är det stora kedjor kan det vara svårt att konkurrera med dem. Är det någon som säljer samma eller liknande saker som dig måste du se över och våga satsa eller erkänna att du inte kan stå emot deras erbjudande eller varor.

Har du ett sinne för den ekonomiska delen? Om du har bristande kunskaper och är slarvig kan det bli förödande för din butik. Det lönar sig mycket mer att leja bort sådant du inte kan, även om det känns dyrt i början.

Var beredd på att jobba hårt. Det får man alltid höra när man säger att man ska starta eget, men det tåls att upprepa igen och igen. För det kommer att ta ett tag innan du går med vinst. Du kanske måste jobba till största del gratis i början. Du måste jobba ännu mer än alla dina vänner för du är den enda som håller butiken öppen. Är du villig att ge upp en stor del av din fritid och avkoppling för din idé? Om du lyckas finns möjligheten till en ekonomisk trygghet, en chans till rikedom till och med. Men det finns också en risk att butiken fallerar och misslyckas. Det är en chansning som kan påverka årtionden av ditt liv. Är du redo för ett äventyr?

Kassan

Gammalt kassaregisterKassaregistret är till för att skydda dig som företagare mot vad man säger illojal konkurrens. Lagen säger också att du måste anmäla ditt kassaregister till skatteverketEtt kassaregister måste vara ansluten till en enhet som är certifierad och läser av de kvitton som registreras. Detta för att skatteverket ska kunna kontrollera uppgifterna så att allt stämmer mot bokföring och annat. Kassaregistret måste uppfylla de krav som skatteverket ställer och det är den som tillverkat kassaregistret som har det ansvaret att de kraven uppfylls. När du köpt ett kassaregister så gör du en anmälan till skatteverket via deras e-tjänst för detta, med e-legitimation som gör du enkelt din anmälan där. Om du byter ut ditt kassaregister så måste du efter två veckor göra en anmälan om förändringen som skett. Detta gäller även om du hyr ditt register. Skulle du skrota ett kassaregister och köpa ny så anmäls även detta.

Från och med 1 januari 2014 så omfattar även torghandel denna lag om kassaregister, även vid försäljning vid mässor och festivaler hamnar inom ramen för torghandel. Detta är för dig som bedriver näringsverksamhet. För verksamhet som anses vara hobby eller om man som elev säljer något för att få in pengar till en skolresa till exempel räknas inte in i detta att ha kassaregister. Du behöver inte använda kassaregister om företaget har en försäljning bara sker i bland.